Δευτέρα, 8 Σεπτεμβρίου 2014

Δίαιτα και διατροφή: Αλήθειες και μύθοι για τους υδατάνθρακες!

Η διαιτολόγος-διατροφολόγος Φανή Πρεβέντη συμβουλεύει



Οι υδατάνθρακες σε εποχές δίαιτας, όπως εαυτή που ξεκινά τώρα... θεωρούνται απαγορευμένη λέξη αλλά πολύ περισσότερο απαγορευμένη γεύση! Ας δούμε λοιπόν κατά πόσο έχουν δικαίως αυτή τη θέση στη διατροφή μας αλλά και στην καρδιά μας...


Οι υδατάνθρακες παχαίνουν.

Μύθος. Αυτό που οδηγεί σε αύξηση του βάρους δεν είναι ποτέ ένα συγκεκριμένο συστατικό της τροφής. Δεν παχαίνουν λοιπόν οι υδατάνθρακες, οι πρωτεΐνες ή το λίπος αλλά ούτε και μας αδυνατίζουν. Σημασία για να πετύχει κανείς απώλεια βάρους έχει η ποσότητα της τροφής που καταναλώνει, οι θερμίδες που φέρει το κάθε γεύμα αλλά και το πόσες θερμίδες "καίει" με τη σωματική του δραστηριότητα.



Το ψωμί έχει υδατάνθρακα ενώ το μπρόκολο δεν έχει.


Μύθος. Όλα τα λαχανικά περιέχουν υδατάνθρακες όπως και τα δημητριακά απλά σε μικρότερη ποσότητα. Συνεπώς όταν κάποιος δεν καταναλώνει ψωμί, ρύζι ή πατάτες αλλά καταναλώνει σαλάτες δεν σημαίνει ότι απέχει από την κατανάλωση υδατανθράκων αλλά ότι την περιορίζει σημαντικά.

Οι υδατάνθρακες βελτιώνουν τη διάθεση.

Αλήθεια. Η κατανάλωση υδατανθράκων θεωρείται ότι ηρεμεί τον εγκέφαλο και βελτιώνει τη διάθεση. Πραγματικά, η πρόσληψη υδατανθράκων ενεργοποιεί την παραγωγή σεροτονίνης. Η σεροτονίνη είναι μία χημική ουσία η έκκριση της οποίας φέρνει ηρεμία, βελτιώνει τη διάθεση, μειώνει τα επίπεδα όρεξης μειώνει τον φόβο και το άγχος. Άλλωστε η γλυκόζη, που μπαίνει στον οργανισμό με τη μορφή υδατάνθρακα είναι το καύσιμο που προτιμά ο εγκέφαλος ως πηγή ενέργειας. Είναι σα να λέμε... το αγαπημένο φαγητό του εγκεφάλου. Φυσικό είναι λοιπόν ο εγκέφαλος που προτιμά τη γλυκόζη και να είναι ευχαριστημένος όταν την έχει σε επάρκεια.

Οι υδατάνθρακες ενός γλυκού είναι διαφορετικοί από αυτούς ενός φρούτου.

Αλήθεια. Το φρούτο περιέχει εκτός από σάκχαρα (απλούς υδατάνθρακες) και σύνθετους υδατάνθρακες ενώ το γλυκό μόνο απλά σάκχαρα. Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι όταν καταναλώνουμε φρούτο η ενέργεια απορροφάται πιο αργά και πιο ομαλά από ότι όταν καταναλώνουμε γλυκό. Επιπλέον το φρούτο περιέχει και φυτικές ίνες, μία μορφή υδατάνθρακα που βοηθά στην καλή λειτουργία του εντέρου και βελτιώνει τη συνολική υγεία του οργανισμού με πολλές διαφορετικές δράσεις.

Τα γλυκά παχαίνουν γιατί έχουν υδατάνθρακες.

Μύθος. Η κατανάλωση γλυκών αυξάνει το σωματικό βάρος όχι γιατί τα γλυκά περιέχουν μεγάλες ποσότητες υδατανθράκων αλλά γιατί ταυτόχρονα πολλά από αυτά (τα πιο θερμιδογόνα) περιέχουν υπερβολικές ποσότητες λίπους που αυξάνουν κατά πολύ το θερμιδικό τους περιεχόμενο.


Πηγή: http://www.queen.gr/