Τετάρτη, 29 Ιουλίου 2015

Τα τρανς λιπαρά βλάπτουν και τη μνήμη

Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε πως επιβαρύνουν τη σιλουέτα και τη σωματική μας υγεία. Πλέον οι επιστήμονες υποστηρίζουν πως επηρεάζουν και τις εγκεφαλικές λειτουργίες.


Όλο και περισσότεροι ειδικοί μάς συμβουλεύουν να γυρίσουμε ολοκληρωτικά την πλάτη στα τρανς λιπαρά. Σύμφωνα με πορίσματα μελετών, η κατανάλωσή τους συνδέεται με την αύξηση του σωματικού βάρους και της κακής χοληστερίνης, που με τη σειρά τους ενδέχεται να προκαλέσουν ακόμη και πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας.

Πλέον οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι η συγκεκριμένη κατηγορία λιπαρών ενδέχεται να είναι ένοχη για βλάβες που σχετίζονται με τη μνήμη. Τουλάχιστον σ' αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν επιστήμονες από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας. Οι ίδιοι ζήτησαν από μια ομάδα υγιών εθελοντών να συμμετάσχουν σε ένα τεστ. Το τελευταίο περιλάμβανε ένα σετ από 104 κάρτες με λέξεις. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να απαντήσουνΑΝ η κάθε λέξη που τους έδειχναν ήταν καινούρια ή την είχαν δει σε προηγούμενη κάρτα. Κατά μέσο όρο η ομάδα κατάφερε να θυμηθεί σωστά 86 λέξεις.
Το τεστ όμως δεν σταμάτησε εκεί, αφού όσοι έλαβαν μέρος κλήθηκαν να το επαναλάβουν αφού πρώτα είχαν καταναλώσει 16 γραμμάρια τρανς λιπαρών. Τα αποτελέσματα είναι ενδεικτικά: το σκορ τους μειώθηκε κατά 12 λέξεις. Η ίδια διαδικασία πραγματοποιήθηκε ξανά και ξανά. Όσο αυξανόταν η πρόσληψη των ένοχων λιπαρών, τόσο μειωνόταν η ικανότητα των συμμετεχόντων να θυμηθούν σωστά.
«Ο σκοπός των τροφίμων είναι να παρέχουν στον οργανισμό μας όλα εκείνα τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζεται ώστε να λειτουργεί σωστά. Τα τρανς λιπαρά κάνουν ακριβώς το αντίθετο υποβαθμίζοντας την κυτταρική λειτουργία» σημειώνει η δρ Μπεατρίς Γκόλομπ, επικεφαλής της μελέτης, και προσθέτει: «Τα συγκεκριμένα λιπαρά προκαλούν στον οργανισμό φλεγμονή. Ενδέχεται, δε, να εμποδίζουν την παραγωγή των ω-3 λιπαρών οξέων από τον οργανισμό. Τα τελευταία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εγκεφαλική λειτουργία. Όλη αυτή η διαδικασία δεν αποκλείεται να επηρεάζει αρνητικά και τη μνήμη».
Οι επιστήμονες συνιστούν να διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες των τροφίμων και να αποφεύγουμε όσο μπορούμε περισσότερο την κατανάλωση προϊόντων πλούσιων σε τρανς λιπαρά Π.χ. προπαρασκευασμένα γεύματα, σνακ κ.ά.).